06 липня 2021 р. 21:33
<span><span><span><span><span><span>На початку липня в одеському медіапросторі збільшилася кількість прихованої комерційної та політичної реклами у порівнянні з </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>попереднім</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> моніторинговим періодом. Протягом тижня зафіксовано 24 повідомлення з ознаками джинси. З них 6 новин стосувалися політиків. Лідерами із розповсюдження прихованої політичної реклами цього тижня, стали народні депутати з Одещини</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Тетяна Плачкова</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span> (ОПЗЖ), </span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Артем Дмитрук ("Слуга народу")</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>,</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Антон Кіссе ("За майбутнє")</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>,</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Анатолій Урбанський ("За майбутнє")</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>. Зафіксовані подібні повідомлення й від місцевих політиків</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Сергія Ківалова</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> та </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Юрія Дімчогло</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>. Серед різноманіття комерційної прихованої реклами наявні кілька повідомлень і від місцевих навчальних закладів — розпочалася вступна кампанія.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>З 28 червня по 02 липня було проаналізовано 1170 повідомлень в 14 місцевих медіа, 275 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 47 постів у "Фейсбуці" 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. У 37 матеріалах (2,5% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Крім комерційної джинси, основною темою маніпуляцій була політика (30% від усіх новин з порушеннями стандартів), одним з тригерів для звиклих вже маніпуляторів регіону став новий закон про статус корінних народів. Зафіксовані також порушення у новинах, пов’язаних з освітою та криміналом. Протягом моніторингового періоду фейки не були виявлені. </span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Нові закони стали тригерами для маніпуляцій</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Декілька медіа регіону ретранслювали хибну думку нардепа від партії "Слуга народу", що росіяни не зможуть мати всі права і свободи відповідно до прийнятого закону про статус корінних народів. У новині </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"Нардеп партії Зеленського повідомив, що відтепер росіяни в Україні - громадяни другого сорту"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> йдеться про фейкову тезу від нардепа Олега Семінського, але в ній відсутня згадка про "сортування". Це - інтерпретація заяви нардепа редакцією ЗМІ. В самій новині журналісти критично ставляться до позиції політика, але додають оціночні судження на кшталт "Сам факт того, як сприймають ситуацію члени «Слуги народу» і які методи вирішення національного питання підтримують, представляється цікавим", що не відповідає стандартам новинного матеріалу. </span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Використав у своїх цілях цю заяву і нардеп з Одещини Микола Скорик (ОПЗЖ). У своєму дописі у </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>"</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>Фейсбуці</span></span></span></span></span></span></span></span>"<span><span><span><span><span><span> він опублікував фейкову цитату Олега Семінського із маніпуляційними твердженнями, що "Знищення російської мови — проблема. Героїзація зрадників і перекручування історії — проблема".</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>В іншій новині </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"Верховна Рада затвердила судову реформу: головну роль віддали іноземцям"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> йдеться про новий закон, в якому описана діяльність Вищої ради правосуддя та ролі експертів міжнародних організацій в ній. Але заголовок новини не відображає дійсності, оскільки в міжнародних організаціях працюють не лише іноземці, але й громадяни України.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Регіональні маніпуляції та дискримінація</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Досить тривалою, а тому й вже звиклою стала маніпуляція одного з місцевих медіа, яке систематично використовує пресрелізи, що стосуються всієї країни, відокремлюючи при цьому одеситів від українців. І цей тиждень не став винятком. Одразу було зафіксовано п'ять подібних схожих між собою повідомлень. Наприклад, новина </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"Для щеплених від коронавірусу одеських мандрівників спрощується в'їзд до Кіпру"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> ґрунтується на офіційному повідомленні посольства і стосується всіх вакцинованих у країні. Той самий принцип спостерігається у новинах про </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"збільшення соціальних виплат одеситам"</span></span></span></span></span></span></span></span> та щодо "<span><span><span><span><span><span><span><span>кількості вихідних, у які належить відпочивати одеситам у липні"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>. З елементами регіонального протиставлення зафіксована новина під назвою</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"Відпочивальник розбагатів прямо на Білгород-Дністровському ... базарі"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>, оскільки у повідомленні кілька разів наголошується на регіональній приналежності героїв статті (Західна Україна). А термін "супруга западянина" є некоректним та взагалі має ознаки мови ворожнечі. Крім того, у новині відсутні джерела інформації, що вказує на неповноту та порушення основних журналістських стандартів.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>З маніпуляціями опублікована новина </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"У громадах Болградського району - криза влади?"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>, оскільки декілька суджень журналістів подаються як факти. Теза, що за посаду сільголови борються, а за посаду старости ні, "що наочно показує значущість цих посад і їх можливості", засновується на власній інтерпретації подій журналістами.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Не обійшлося цього моніторингового періоду й без сексизмів. В тексті новини </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>"Одеситка штрикнула співмешканця ножем через влаштований ним скандал"</span></span></span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> журналісти фокусуються не на факті самого злочину, а на тому, що жінка "загуляла з подругами", через що й відбувся кривавий конфлікт з чоловіком.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>Рекомендації</span></span></span></span></span></span>
Дивіться також: "В матеріалах одеських ЗМІ за тиждень побільшало джинси та маніпулятивних заголовків".
<span><span><span><span><span><span>*</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span>Дослідження охопило період з 28 червня по 02 липня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1445 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 47 дописи у Фейсбуці 6 місцевих політиків.</span></span></span></span></span></span>
<span><span><span><span><span><span>З методологією дослідження можна ознайомитися</span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span> </span></span></span></span></span></span><span><span><span><span><span><span><span><span>за посиланням. </span></span></span></span></span></span></span></span>
Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.
26 квітня 2025 р.
Telegram-канал про Одесу визнав себе російським30 квітня 2025 р.
Одеса перебуває в ментальній окупації: що відбувається з цінами на житло в регіоні29 квітня 2025 р.
Без підтримки не виживуть: про медіа, які перемістилися з Криму27 квітня 2025 р.
Фірма британця без аукціону виграла 30-мільйонний тендер на Одещині29 квітня 2025 р.
Посадовицю-шпигунку затримали на нараді в мерії на Миколаївщині29 квітня 2025 р.
Інтент.Інсайт поцікавився станом ринку нерухомості під час війни28 квітня 2025 р.
В Україні лідери ресторанного й готельного бізнесу заробили 28 мільярдів29 квітня 2025 р.
Влучання у науково-дослідне підприємство на Одещині нашкодило екології на півмільйона29 квітня 2025 р.
У Миколаєві депутати поскандалили через земельні питання