19 вересня 2024 р. 22:36

"Я роками відстоював право бути поза політикою, зараз немає такої розкоші", - Гамлет Зіньківський

(Фото: Інтент/Наталя Довбиш)

Стріт-арт - це мова комунікації із суспільством, яка може і, мабуть, має говорити про простір навколо нас. І попри те, що вуличне мистецтво вже ніби не є чимось новим для України, воно досі не завжди прийняте людьми та досі не стало загальновизнаним. Про патріотизм, захист свого, суперечки, зміну суспільства читайте у скороченому варіанті та дивіться у повному в ексклюзивному інтерв’ю з харківським художником Гамлетом Зіньківським

<span class="ratio ratio-16x9"></span>

Чи може стріт-арт стати новою мовою комунікації, яка зберігає пам’ять про війну? 

Я хочу дожити до моменту, що будуть просто таблички. Нюрнберг, центральна площа - дуже гарна, старовинні будинки, собор фантастичний - все. І таблички. Ти бачиш, як воно виглядало - поле було, просто каміння, і такі горбки від будинків. Все відновили. І тільки по фотографіях ти бачиш, що 70 років назад Нюрнберг був просто спалений вщент. Хотілося б побачити таблички Бахмута та Маріуполя. Йдеш по класному сучасному місту і бачиш таблички, як воно виглядало. А поки цього немає, а я особисто можу робити стріт-арт, то хай живе якийсь час.


Фото надав співрозмовник 

Стріт-арт – коли ти звертаєшся до людей на вулиці, до будь-кого, в принципі. Тому що галерея — це така історія, в неї треба сходити, а в нас населення не те щоб сильно бігло туди. Якщо це Київ, Одеса, Харків, то є куди піти. Є ж міста, де взагалі немає галереї. Там є якийсь один салон на все місто, де продаються якісь жахливі та натюрморти - нема, що дивитися насправді. А на вулиці з твоїми роботами стикається будь-хто. І для мене дуже важливий цей формат. Якщо ти дійсно хочеш звертатися до людей, то роби це на вулиці. 

Реакції суспільства, особливо на деокупованих територіях відрізняються від реакцій до 2022 року?

Я Новий рік провів в Куп'янську і пішов погуляти по знищеному мосту. Мені дуже сподобався міст, який упав, я зрозумів, що там треба зробити якийсь напис. Пройшов якийсь час, і навесні я приїхав туди та зробив напис - просто взяв валик величезний і просто на весь міст зробив величезний напис - живі, контужені, щасливі. І там внизу дорога, по котрій проїжджають військові. 99% машин - військові, військова техніка. І я побачив перші ж реакції бійців, які бачать це - посміхаються, хтось зупиняється, виходить, робить селфі на фоні цього моста. Це надихає, хоча в принципі сюжет страшний. 


Фото: facebook/NV

Люди на деокупованих територіях - це просто: "Ти приїхав до нас малювати? Дякуємо тобі". 

Якщо не міста-мільйонники, то у яких містах вуличне мистецтво комунікує із суспільством і якою є там робота? 

Це Ізюм 2017 року, коли я малював. Запрошення було нібито від влади, але скоріш від мера. Тому що мерія взагалі не розуміла навіщо на нього (Гамлета, - ред.) витрачають гроші. 

Зняли радянську хату на 10 діб, купили фарбу і привезли мене з драбиною - прямо забезпечили до кінця моїх днів. У мерії кожного ранку чвари та скандали стосовно моєї нової роботи та мер, який шле всіх якомога далі, народ біжить дивитися на нову роботу, а я вже наступним ранком в іншому місці малюю іншу роботу. 

У Тернополі було запитання. Я закінчив роботу і підійшов до мене чоловік, був такий діалог:


Фото: Інтент/Наталя Довбиш 

Ці патріотичні роботи - це також спосіб людей виразити свою реакцію на навколишні події. 

Я дивлюся на роботи, котрих з 2022 року дуже багато з'явилося, всяких патріотичних. В ідеалі це мало б відбутися в 1991 році, коли я ще навіть не знав, що буду художником. Ну і перехід на українську мову. І відмова від проспектів Леніна. Ленінопад мав би бути десь в 1992-1993 роках. Ми жили б в іншій країні. 

В Україні є ринок стріт-арту зараз? Ним активно займаються останні років 15 і чи виросло це у напрямок?

Є цілі країни, в котрих це традиція - малювати. І тобі не треба бути художником, щоб щось малювати. Ти просто захотів і ти малюєш. Як в тебе виходить. Тому що в тебе є гараж, є стінка, чому б їх не розмалювати. І є просто розмальовані міста - це офігезно. У цьому плані можу сказати, що в нас ані традиції, ані ринку. Все, що в Харкові зроблено, жодного дозволу я не отримував. Щобільше, в Харкові стало можливо малювати художникам через мої роботи. Тобто, якщо під'їжджає поліція до художників, які щось малюють, запитують, що ви робите, вони показують ескіз - і все, будь ласка, малюйте. Не просять дозвіл від мерії. Ось це те, що я зміг зробити наполегливою роботою упродовж вже 17 років. Хоча на початку це були постійні хабарі міліції. Приїжджала міліція і я знав, що зараз мене відвезуть у відділок і знову будуть хабарі, знову мені будуть розповідати якусь фігню, що я буду гнити в Магадані - треш.


Фото надав співрозмовник 

Чи є приклади, коли робота (українська, закордонна) привела до глобальних змін?

Є приклад, коли через стріт-арт підіймаються ціни на нерухомість - дуже суттєво. Мій досвід малювання в Перу, містечка Кальяо, де в мене була виставка з Бобом Бассетом. Чувак - місцевий олігарх, купив цілий пасаж, п'ятиповерховий. Весь перший поверх - це зробив в галереї, якісь прикольні крафтові магазинчики якогось дизайнерського одягу, прикольної кави. А всі інші поверхи – це студії для знімання, звукозапису, майстерні, ще якась фігня. Ну такий просто культурний центр. А сам район – це портове місто, біля Ліми - столиці. Там рівень криміналу був такий, що не зустріти за день труп - прямо дивно. Там люди просто стріляли один одного на вулицях - це норма була така там. Він купив це приміщення. Поки він робив там реставрацію, паралельно запрошував художників, котрі малювали там, і буквально за чотири роки рівень криміналу там впав на 80 відсотків.

Чому не працювати в Києві - це принципова позиція?

В Києві звикли, що все є в Києві. Хоча б щось має бути не в Києві. Якщо я можу це хоча б своїм життям зробити, то я це зроблю.

Якщо вас запитають, де покататися в Україні, аби подивитися на це мистецтво, якою у переліку буде Одеса?

В Одесі була неймовірно гарна робота. Це якась поліклініка чи щось таке. Там сама стінка була якогось неймовірного охристого кольору, дуже схожого на шкіру. І я крейдою намалював чувака і потім закатав все навколо нього просто білим. Трішечки доправив обличчя, і там напис був "Ця стіна - мій дім". Офігєзна робота!


Фото: Facebook/Маяк

А потім починається скандал зі стіною срача в Харкові, де зафарбували мою роботу. І хтось з одеських активістів, ну не активістів, а просто муділа якийсь згадав, що є ще якась, що йому теж не подобається, тільки вже в Одесі. І він приїхав і закатав мою роботу. Одесити дуже смішно підтримали, було дуже багато смішних фраз стосовно Гамлета: "Ми з тобою". 

Чи треба зберігати стріт-арт, як сучасне мистецтво, або, наприклад, як зробили із роботою Бенксі в Україні?

Бенксі не доїжджав до Харківської області, ні, там не було. В Бучі та Ірпіні він малював, і там одну роботу його поставили в скло - молодці, клас, супер.


Фото: village.com.ua

Навіть з урахуванням того, що вона може бути зруйнована одним обстрілом, один приліт і все, і немає роботи. Документування залишається в фотографіях. Я не встигаю закінчити роботу, її вже фотографують зі мною в процесі. Воно залишається в електронному вигляді, дуже багато матеріалу. У 90-х не було у кожного в кишені фотоапарата, разом з відеокамерою. А все це зараз в телефоні. 

Чим Харків вам особливий?

Харків — це моє місто. Я стільки вже зробив, і воно настільки вже впізнаване. А коли їдеш малювати кудись.

Треба робити, відстоювати. У мене були історії, коли я робив роботу, потім графітники додавали своїх тегів, я не встигав їх зафарбувати, тегів стає більше і більше. А потім приходить ЖЕК, просто все закатує сіреньким. І знаєш, що я робив далі? Я приходив і повністю відновлював цю роботу. На цій стіні буде ця робота. Якщо я розумів, що робота вже актуальність втратила, підтерлася і мені цікавіше було б зробити щось нове, то я так і роблю. Є роботи, які я понад 10 разів відновлював і виправляв.

Знаєш, ця позиція ще з радянських часів, що художника може образить кожен. От я своїм життям доводжу навпаки - художник може образити кожного.

У 2020 році ви говорили, що ваше мистецтво не є політичним, зараз це не виглядає таким, змінилася позиція?

Все змінилося, на жаль. Зараз вони (митці поза політикою, - ред.) виїхали за кордон. Я роками відстоював право бути поза політикою. На жаль, зараз в мене немає такої розкоші.

Звичайно, є величезна кількість людей, від переїзду котрих не змінюється нічого. Що воно було тут, що воно кудись переїхало - взагалі пофіг. Ну, типу, нічого не змінюється. Дуже сумно, що не всі сепари виїхали. Я пам'ятаю цю розмову у 2015 році, коли мені кажуть, що два мільйони людей виїхало в росію. Я кажу - дуже сумно, що не 15 мільйонів - просто **** в росію і все.

Є дуже класні зміни, що величезна кількість молоді приходить на українську мову. Хоча величезна кількість людей молоді жере російський контент, розмовляє російською мовою.

Є інша феноменальна штука. Після фільму "Будинок слова" я часто заходжу в книгарні та постійно бачу там молодь. І вони читають не тільки сучасників, але і починають читати те, що було - все, що радянська влада розстріляла зараз просто ожило. Тобто відповідь на Розстріляне відродження через 100 років – це нове відродження. І воно офігезне.

Ти запитувала про соціальні зміни, чи можуть вони бути через якийсь стріт-арт? Гіпотетично так. Не факт, що я в житті встрягну в ситуацію, що я щось глобально зміню стріт-артом. Якщо чесно, я більше вірю в якісь радикальні історії, ніж в стріт-арт. Але я можу казати про персональні якісь зміни, і цих історій дуже багато. Якось дівчинка підходить до мене, каже: "Я дуже люблю вашу роботу з дирижаблем. Ця робота змінила моє життя. Я настільки залипла в цю роботу, що через три дні звільнилася зі своєї офісної роботи та почала писати вірші, тому що мені завжди це подобалось, і в мене вийшла перша збірка віршів". І вона стала поетесою через одну роботу, це настільки на неї вплинуло.


Фото: Інтент/Наталя Довбиш 

Дійсно, як ця історія на початку фільму ("Обережно, життя триває", - ред.) про те, що я вже знаю бійців, котрі вчилися читати на моїх роботах. Ну а це час. Просто треба було помалювати 15 років. Ну трохи більше, з текстами та побачите це нове покоління, котре зараз захищає мене, мою країну, моє місто.

Я вже занадто реаліст, щоб чогось доброго чекати від влади. Якщо я можу щось робити сам, я це буду робити. Коли ми тільки починали стріт-арт, ми дуже мріяли, щоб нас підтримувала мерія, давала фарбу, щось ще. І от коли мені вже просто сказали: "Чувак, все, що хочеш - для тебе все, що хочеш, будь-яка стіна, сюжет, ліса, машину з люльками, роботяг-малярів - все, що завгодно, просто роби, що хочеш". А мені від вас вже нічого не треба. Я вже і так роблю все, що завгодно. Не в тих масштабах, мені це вже просто не цікаво - на фасадах, десятиповерхівках щось малювати. І в цьому я радий, що залишаюсь вільним. Я вибив цю свободу.

Марія Литянська

Також Вам може сподобатись:

30 квітня 2025 р.

Деколонізація потребує стільки часу, скільки тривала колонізація, — Тетяна Філевська

25 квітня 2025 р.

Віртуальний музей Тягинь: збереження спадщини під час війни

16 квітня 2025 р.

Традиції з душею: як херсонка відроджує орнаменти та підтримує фронт

28 квітня 2025 р.

Розмовні швидкі побачення англійською: історія проєкту двох викладачок

27 квітня 2025 р.

Одеський художник-військовослужбовець взяв участь у виставці в Києві

13 квітня 2025 р.

Як впоратися з вигоранням: поради від журналістів

29 квітня 2025 р.

Без підтримки не виживуть: про медіа, які перемістилися з Криму

14 квітня 2025 р.

Європа вже готується до можливої агресії, а в нас досі проблеми з евакуацією музеїв, - Олександра Ковальчук

30 квітня 2025 р.

Одеса перебуває в ментальній окупації: що відбувається з цінами на житло в регіоні

Стомільйонний контракт на Херсонщині отримала компанія з кримінальними зв’язками

29 квітня 2025 р.

В Доброславі похвалилися перевиконанням бюджетного плану на чверть

30 квітня 2025 р.

Декларації миколаївських нардепів відкрили коштовності та автопарки

29 квітня 2025 р.

Інтент.Інсайт поцікавився станом ринку нерухомості під час війни

Кабмін погодив голові Одеської ОВА нового заступника

30 квітня 2025 р.

Поліція охорони Миколаївщини витратила бюджетні кошти на меблі, планшети й джиу-джитсу