28 липня 2019 р. 11:36
Я - дитина тих самих 90-х, які почалися з повідомлення від батьків у серпні 1991 (якраз збиралася до другого класу), що Горбачова зняли з посади. У 7 років я не дуже добре розуміла, хто це, але точно зрозуміла, що відбувається щось дуже серйозне, небезпечне, але не безнадійне.
Того ж року у нашому другому класі вчителька акуратно зняла зі стіни в класі величезні стенди, на яких, якщо я вірно пам'ятаю, були зображення Леніна, якісь ордени тощо зі словами: "Це все ще скоро повернеться". Було трохи лячно, бо щось ламалося, а ми мало що могли з того зрозуміти. Власне, це було страшно, і в школі найавторитетніші для нас люди - вчителі - явно не сприймали цих змін, передаючи страх і нам заодно.
Ще довго, десь до п'ятого класу, ми отримували табелі радянського зразку, з гербом УРСР. Але в жовтенята нас уже не прийняли, не встигли. На нові табелі, мабуть, не було паперу абощо. Навіть похвальні листи я отримувала всю молодшу школу із зображенням Леніна.
Десь за п'ятий клас, здається, отримала табель без герба взагалі. І це не було дрібницею насправді. Ці шкільні простенькі документи демонстрували дуже прозоро те, що відбувалося в країні загалом і в системі нашого виховання зокрема.
За шостий клас табель був з радянським гербом. Певно, знову скінчився папір.
І вже десь з шостого чи сьомого класу (96-97 роки) табелі почалися з українським тризубом.
Як ви розумієте, поки я це пишу, ті табелі десь далеко, або й взагалі вже викинуті. Але оця плутанина з гербами запам'яталася дитині так, що нема потреби перевіряти.
У школі нам весь час казали вчителі, що у нас нема грошей, "бо ж незалежні", що жовтенята і піонери - це було чудово, а нині у нас взагалі нема ніяких цінностей, ідеалів і героїв. Павлік Морозов героєм більше не був, а нових вчителі нам не пропонували.
У мене не було вчителя, який би сказав /сказала нам хоч раз, що ми живемо в Україні і маємо пишатися цим. Що не вимірюється зарплатами і смаколиками, що незалежність держави і людська свобода - це вкрай важливо. Я лише чула від ни наріканні на те, що ідеалів більше нема. Але нових вони чомусь й не думали нам створювати. Ми чули від них розповіді про чудові часи у недавньому минулому і про те, що їх колеги йдуть на базари, аби прогодувати родини. З моєї музичної школи декілька вчителів дійсно пішли торгувати і більше ніколи не повернулися до уроків сольфеджіо та історії музики. На уроках вчителі вчили нас відповідно до програми (так, тривалий час - за радянськими підручниками), а у вільний час або під час "творчих відступів" від теми уроку нарікали на важке матеріальне життя і відсутність тих самих піонерських ідеалів.
Не те щоб я відчувала зараз до них за це претензії... Скоріше подив. Як так сталося, що наставники ніколи не говорили нам про щось, важливіше за базарні заробітки?
Мабуть, так було не всюди і не у всіх. Та останнім часом у мене з голови не виходить питання: як же так сталося, як і коли, що Україна втратила оце наше покоління? Нас залюбки так називають, наче у Ремарка, втраченим поколінням. Тим, у якого не було взагалі жодних ідеалів. Тоді нікому не було до нас діла. Дорослі заробляли, щоб вижити, держава не мала паперу на українські підручники, а ми росли...
Лише тепер я бачу ровесників або близько мого віку, які не вважають чимось цінним українську державність як таку. Ми не пам'ятаємо або майже не пам'ятаємо ані блаженної ковбаси по 2.20, ані справжнього пломбіру. У нас не може бути ностальгії за цим зі зрозумілих причин: комусь з нас було 7, а комусь 5 чи 3 роки, тому такі речі мало кому врізалися в пам'ять. І як же дивно чути від ровесників або навіть набагато молодших людей, які взагалі народилися після 1991 року, ностальгію за срср. Звідки вона? Від батьків, учителів?
І ось покоління дорослих, самостійних людей, які мають певну освіту, професію, роботу, більш-менш стабільний заробіток, створили давно свої родини і чогось досягли, недурних і адекватних, просунутих інтернет-користувачів, яким абсолютно - щиро - глибоко начхати на українську державність як таку. Це не є для них цінністю. І вони нічого не мають проти окупації іншою державою. Ось такими виросли багато з нас. І такими виховують своїх дітей. Тому ні, 40 років пустелею тут не спрацьовує. Ностальгію до ГУЛАГу і сталіна мають цілком молоді люди, які ніколи не или в радянський час. І вони передадуть її далі своїм дітям. Можете не сумніватися. Молодість ще нічого не означає.
Питання в іншому: що з цим робити і як будувати освіту так, аби вчителі говорили нинішнім поколінням про моральні цінності і не чекали для цього ніяких вказівок з Міносвіти абощо. Є речі, які не впишеш у підручник. Є те, чому не навчиш у педуніверситеті. І саме це виявляється найважливішим.
Евгения Генова
30 квітня 2025 р.
Деколонізація потребує стільки часу, скільки тривала колонізація, — Тетяна Філевська28 квітня 2025 р.
Розмовні швидкі побачення англійською: історія проєкту двох викладачок23 квітня 2025 р.
Українці купували кулінарні книги російських бездарів, які не вміють сирник засмажити, — Тамара Горіха Зерня25 квітня 2025 р.
Віртуальний музей Тягинь: збереження спадщини під час війни21 квітня 2025 р.
На Півдні України нарахували 31 школу, які можуть залишитися без державного фінансування26 квітня 2025 р.
Ексдиректорка школи на Херсонщині проведе 12 років за ґратами30 квітня 2025 р.
Одеса перебуває в ментальній окупації: що відбувається з цінами на житло в регіоні29 квітня 2025 р.
Інтент.Інсайт поцікавився станом ринку нерухомості під час війни22 квітня 2025 р.
Масове закриття шкіл загрожує Миколаївщині29 квітня 2025 р.
Без підтримки не виживуть: про медіа, які перемістилися з Криму18 квітня 2025 р.
Інститут національної пам'яті став на бік Кіпера проти Жванецького