Меню
Соціальні мережі

05 травня 2025 р. 10:47

Одеські ресторани назвали найгіршими з дотримання закону про заборону куріння

This article also available in English

352

Фото:  Варта1

Фото: Варта1

Всеукраїнська кампанія "Молодь вільна від куріння" у партнерстві з Центром громадянського представництва "Життя" презентували результати громадського моніторингу 500 кафе, барів та ресторанів у семи містах України серед яких й Одеса.

Як повідомили у пресслужбі кампанії, окрім одеських досліджували кафе, бари та ресторани у Києві, Львові, Дніпрі, Рівному, Вінниці й Тернополі.

Моніторинг тривав протягом листопада 2024 року - лютого 2025 року. Волонтери перевіряли, чи дотримуються заклади ресторанного господарства антитютюнового законодавства, яке забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також куріння тютюнових виробів, електронних сигарет та кальянів у всіх приміщеннях закладів ресторанного господарства. З 2022 року до цього переліку включені тютюнові вироби для нагрівання (так звані айкоси).

Зрештою дослідники дійшли висновків, що абсолютна більшість закладів - 82% в середньому дотримуються заборони куріння усіх тютюнових та нікотинових виробів у приміщеннях. Утім в розрізі регіонів ситуація різна – наприклад, в Одесі зареєстрували один з найгірших показників - лише 74%, натомість у Рівному та Львові - 90%.

Під час порушень, за спостереженнями дослідників, найбільше курять електронні сигарети (84%), сигарети для нагрівання (83%), кальян (79%). Класичні сигарети курили лише у 13% випадків порушень. В більшості закладах, де курять кальян, також було дозволено курити один або кілька видів тютюнових виробів. В Одесі під час порушень найбільше курили айкоси та їхні аналоги (100%), електронні сигарети (94%), кальян (56%), класичні сигарети (17%).

Лише 9% ресторанів, кафе, барів, які перевіряли дослідники в семи містах, мали інформаційні повідомлення або наліпку про заборону куріння, які виглядають відповідно до вимог законодавства. В Одесі лише 3% закладів мали наліпку, яка відповідає Закону, а ще у 21% вигляд наліпки не відповідав законодавству.

У 84% перевірених закладів ресторанного господарства не було зафіксовано жодної реклами тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну або кальянів. У Одесі цей показник складає 84%. Натомість порушниками в Одесі найчастіше була використана реклама через дописи у соціальних мережах про куріння кальянів (73%), присутність кальянів у паперовому або електронному меню (64%), частина вивіски зображувала кальян (9%), присутність сигарет, ТВЕН або пристроїв у паперовому або електронному меню (9%).

Наприкінці 2024 року Верховний суд України під час розгляду однієї зі справ підтвердив, що пропонування кальяну в закладах ресторанного господарства є стимулюванням продажу. Згідно із чинним законодавством за це передбачена фінансова санкція 30 тисяч гривень за перший випадок порушення і 50 тисяч гривень за повторне, при цьому ідентифікується кожен окремий об'єкт порушення.

Кирило Бойко

Поділитися